november 2017
M T O T F L S
« okt    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Arkiver

Afmagt af Mogens Wenzel Andreasen

AfmagtMogens Wenzel Andreasen har med novellesamlingen “Afmagt” skabt en stribe moderne voksen-eventyr, som konfronterer læseren med en række personer, der har det til fælles, at de alle mister kontrollen med deres liv. Med ætsende humor og skræmmende uhygge gennemleves det moderne menneskets mareridts-scenarier og individets forgæves forsøg på at gøre sig fri af det net, det er fanget i.” (Fra bagsideteksten)

At kalde Mogens Wenzel Andreasens novellesamling for horror er nok noget af en tilsnigelse, og undertitlen er da også skæbnenoveller. Når jeg alligevel omtaler udgivelsen her på siden, er det fordi, novellerne konfronterede mig med menneskets mørke og deraf følgende konsekvenser, og efterlod mig eftertænksom og opmærksom på hverdagens skjulte gru.

Skrivestilen giver i bedste forstand mindelser om de klassiske victorianske spøgelseshistorie, selvom novellerne alle foregår i nutiden. Måske af den grund blev samlingen i bibliotekernes lektørudtalelse betegnet som henvendt til et ældre publikum. Det er jeg ikke enig i, idet jeg synes, at novellernes indhold rammer den voksne målgruppe bredt, og sproget er hverken altmodisch eller nostalgisk.

Novellerne handler om mennesker, der kommer i ukendte situationer. Mange af dem har det svært med nærhed til andre mennesker, som f.eks. jeg-fortælleren i “Perfektionist” hvis liv rutineprægede liv brydes, da moderen dør. Han må i stedet leje et værelse hos en myndig enke, hvilket medfører, at han nu er nødt til at bruge offentlige transportmidler for at komme på arbejde. Denne omvæltning bryder han sig slet ikke om, og det er da også på et S-tog, at hans problemer for alvor begynder.

Denne afstand til andre mennesker går igen i bl.a. novellen “Akvarium”, som er historien om manden, hvis far havde en passion for akvarier. Som voksen har manden hvad han selv betegner som kontaktvanskeligheder, og har i stedet udviklet en tilbøjelighed for udstillingsvinduer. Den fetish har omverdenen svært ved at forstå, men fortælleren forsøger at leve med den.

Titelnovellen “Afmagt” er en helt anden type fortælling. Her udsættes en ganske almindelig mand for et overgreb på en færge, men der er ingen vidner, og han kender ikke gerningsmanden. Historien er ganske kort, og i sig selv måske ikke særlig uhyggelig. Alligevel ramte den mig hårdt, fordi dens kerne er noget, vi alle kan komme ud for – hvordan håndterer vi en uretfærdighed, hvis ingen tror os?

I novellen “Pensionat” er snobberi skyld i en ulykke, som efterfølgende får fortælleren til at spekulere over det at være et ondt menneske. Til gengæld er fortælleren i “Paralyse” slet ikke i tvivl om, at han er et godt menneske, omend man som læser får indtryk af en smålig og fordomsfuld person, der langsomt stivner i sit eget forstokkede livssyn.

I “Istid” er hovedpersonen en velhavende mand, der er overbevist om, at en kommende istid er lige om hjørnet. Derfor lader han bygge en underjordisk facilitet, som han forbereder efter alle kunstens regler. Men selv de bedste planer kan have en brist, og novellen her har en kulsort slutning.

Anderledes morsom er novellen “Sisyfos”, om manden der har store besværligheder med at få lagt tag på sit hønsehus, mens historien om manden der modtager et rekommanderet brev i “R” er både absurd og tragikomisk.

I “Forsinkelse” oplever en kvinde sin værste frygt blive til virkelighed – for at opdage at der også kan være trøst i den kendsgerning, at der ikke mere er noget at frygte. Og mens kvinden i “Forsinkelse” vælger ikke at gøre noget, træffer manden i “Valg” et valg, som han må leve med resten af sit liv. Men kunne han have valgt anderledes?

Jeg brød mig ikke om novellen “Løberen”, der bliver alt for symbolsk for mig, og desværre synes jeg, at åbningsnovellen “Vision” ikke helt får udfoldet sin historie, som jeg ellers godt kan se idéen med. Men resten af samlingen kan kun anbefales. Novellerne er måske nok hurtigt læste, men de fortjener tid til eftertanke.

“Afmagt” hverken chokerer eller provokerer. Det er ikke fortællinger om blodige grusomheder eller velovervejet psykologisk tortur. Historierne handler om almindelige mennesker, som udsættes for tilsyneladende relativt uskyldige dilemmaer, som alligevel får stor betydning.  Noveller som uden store armbevægelser viser den gru, der gemmer sig i hverdagen, og som i særlige situationer kommer op til overfladen, hvor den kan ændre alt.

Indhold:

Vision
Perfektionist
Afmagt
Løberen
Pensionat
Paralyse
Istid
Uendelighed
Sisyfos
Akvarium
R
Afstand
Forsinkelse
Valg
Slut

Om bogen:

Udgivelsesår: 2015
Omslag: Peter Olufsen

Skriv en kommentar