oktober 2017
M T O T F L S
« sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Arkiver

Frankenstein Created Woman

Endnu engang er Peter Cushing tilbage i rollen som baron Frankenstein, og uanset at filmen denne gang er ret ujævn, så er hans præstation stadig båret af vid, ironi og en tindrende galskab, der står som et fyrtårn i filmen.

Baron Frankenstein er flyttet ind hos den alkoholiserede doktor Hertz. Her eksperimenterer han med at finde ud af, hvor sjælen er efter døden. Hans mål er at indfange sjælen af en afdød og putte den i en ny krop.

Mens Frankenstein og Hertz arbejder på dette, følger filmen det unge par Hans og Christina. Hans’ far blev dømt til døden for mord, da Hans var ganske lille, og ingen synes derfor særligt om ham. Slet ikke Christinas far der ejer den lokale kro.

En aften bliver Christina (som er frygtelig vansiret i ansigtet og har deforme lemmer) udsat for chikane af en gruppe unge mænd fra landsbyen. Hans er tilstede, og han forsvarer Christinas ære, men kroejeren henter politiet, og selvom Hans ikke kommer i fængsel, så hører alle, at han truer kroejeren. Så da kroejeren næste dag findes død, er alle overbeviste om, at Hans er morderen. Den eneste, som kan redde ham, er Christina, men hun er rejst til en doktor i en anden by. Så Hans ryger i guillotinen, og da Christina kommer tilbage og opdager det, springer hun i floden og drukner sig.

Nu kommer Frankenstein så ind i billedet igen. Det lykkes ham nemlig at fange Hans’ sjæl og overføre den til Christinas krop. Da hun vågner op, husker hun dog ingenting, og først da hun ser guillotinen kommer hukommelsen tilbage til hende. Og Hans vil have hævn …

Som sagt er “Frankenstein created woman” en noget ujævn og temmelig langsommelig affære. Det første lange stykke tid af filmen er man i tvivl om, hvad de to historier har med hinanden at gøre, og da de så flettes sammen, er det til gengæld så åbenlyst, hvad der skal ske, at jeg ikke rigtig blev grebet. Peter Cushing er stadig suveræn som baronen, og idéen med at forsøge at indfange sjælen er god, men selve resultatet er ikke blevet specielt interessant.

I bogen “Monstrologi – Frygtens manifestationer” kommer Jørgen Riber Christensen ind på “Frankenstein created woman” i afsnittet “Monstervisualiseringer”. Efter en kort handlingsbeskrivelse af filmen når han frem til afsløringen af monstret: “Baron Frankenstein trækker sjælen ud af Hans’ lig og overfører den til Christinas, som han genopliver og opererer på. Da bandager og gips fjernes fra hende, forventer publiku et monstrøst syn i retning af den maskerede og animeret overspillede Elsa Lancaster med elektrificeret frisure fra James Whales “The Bride of Frankenstein” fra 1935 eller det, der er værre, men her, 57 minutter inde i filmen anvender dens fortæller et kortvarigt suspense, idet der klippes til et subjektivt kamerablik fra den genopstandne Christinas øje, således at de to videnskabsmænd, der står bøjet over hende langsomt kommer i fokus, idet øjenbandagerne tages væk. Da der derefter klippes til et nærbillede af det levende lig, hvori der er indsat en andens sjæl, overrasker filmen publikum, for den vansirede Christina er blevet til en smuk og blid teutonisk skønhed med tykke blonde fletninger, så man kan beskrive denne films monstervisualisering som omvendt, hvor det monstrøse er blevet normaliseret. Imidlertid kan filmens periodisering som en psykologisk thriller med genreslægtsskab med film som “Psycho” og “Peeping Tom” give et hint om, at Christina alligevel er monstrøs, for efter et stykke tid begynder Hans’ sjæl i hende at overtage hende periodisk … “Frankenstein Created Woman” fortynder, fordeler og forsinker monstervisualiseringen, og dette narrative træk kan opfattes som genrekarakteriserende for den psykologiske thriller. Horror-arketypen, den gale videnskabsmand, er tilsvarende underspillet, omend han har overtaget dele af det monstrøse. Fx lader han sig selv fryse ned og være død i en time for at blive elektrisk genoplivet som en del af eksperimenterne, men det er først og fremmest hans koldt rationelle mangel på empati, der gør ham umenneskelig.”

Instruktør: Terence Fisher
Udgivelsesår: 1967

Frankenstein film fra Hammer Film:

The Curse of Frankenstein (1957)
The Revenge of Frankenstein (1958)
The Evil of Frankenstein (1964)
Frankenstein Created Woman (1967)
Frankenstein Must Be Destroyed (1969)
The Horror of Frankenstein (1970)
Frankenstein and the Monster from Hell (1974)

The Ultimate Hammer Collection:

She, 1965
The Nanny, 1965
Dracula – Prince of Darkness, 1966
The Plague of the Zombies, 1966
Rasputin the Mad Monk, 1966
The Reptile, 1966
The Witches, 1966
One Million Years B.C., 1966
The Viking Queen, 1967
Frankenstein Created Woman, 1967
Quatermass and the Pit, 1967
The Vengeance of She, 1968
The Devil Rides Out, 1968
Prehistoric Women, 1968
Scars of Dracula, 1970
The Horror of Frankenstein, 1970
Blood from the Mummy’s Tomb, 1971
Straight on till Morning, 1972
Fear in the Night, 1972
Demons of the Mind, 1972
To the Devil a Daughter, 1976

Skriv en kommentar