november 2017
M T O T F L S
« okt    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Arkiver

The Beguiled

The BeguiledEfter at have set The Burrowers blev jeg lidt bidt af western-horror tanken, så jeg fandt frem til et par andre film, der også skulle bevæge sig i den genre. En af dem var The Beguiled, som måske snarere er en erotisk-thriller med gotiske undertoner, og udspiller sig under borgerkrigen. Den er dog ikke mindre god af den grund.

Clint Eastwood spiller nordstatssoldaten, John Mcburney, som bliver fundet såret i skoven af pigen Amy, der går på en pigeskole i nærheden. Selvom hun anser yankeerne for fjender, tager hun alligevel soldaten med tilbage til skolen, hvor forstanderinden miss Martha tager sig af ham for at aflevere ham til sydstatstropperne, når de næste gang kommer forbi huset.

Men krigen har varet i mange år, og det at der pludselig er en mand i huset, ændrer stemningen i skolen. John forsøger at charmere sig ind, så kvinderne ikke overlader ham til sydsstatssoldaterne, som enten vil hænge ham eller smide ham i fængsel, hvor han kan rådne op. Men også kvinderne bliver helt kulrede over at have en mand i huset, og snart opstår jalousi med alvorlige følger.

The Beguiled betyder den forledte, og spørgsmålet er, hvem der forleder hvem her i filmen. Er det John, som forleder kvinderne? Eller er det kvinderne, som forleder John? Og hvem er fange og hvem er fri?

Der er en understrøm af grusomhed i historien, som undervejs i fortællingen om John også viser glimt fra fortiden. Glimt som viser sandheden, når John fortæller en løgn til kvinderne for at bevare deres gunst, men også glimt fra miss Marthas fortid som afslører, at hun måske ikke er så moralsk ophøjet, som hun viser udad til, ligesom vi ind i mellem hører kvindernes tanker.

Filmen bragte både tankerne hen på Misery af Stephen King og på Ambrose Bierce, der har skrevet nogle urovækkende borgerkrigsfortællinger. Stemningen er ladet af fortrængt seksualitet, jalousi og frygt, og Clint Eastwood gør det foruroligende godt i rollen som den usympatiske nordstatssoldat. Ifølge Best-Horror-Movies var Eastwood tiltrukket af rollen, fordi den gav ham en chance for at spille skuespil, og fordi det var en rolle, hvor han ikke bare skulle skyde folk.

The Beguiled blev dog ikke den store publikumssucces. Eastwood selv mente, at markedsføringen ikke var optimal. I hvert fald dukkede hans sædvanlige fans ikke op, fordi de hellere ville se ham i en rigtig western. Horrorfans så den heller ikke, fordi de ikke forventede at Eastwood ville være med i en horrorfilm, og mange troede det var en ren kærlighedsfilm.

Don Siegel, som har instrueret, har også lavet den originale indspilning af Invasion of the Body Snatchers fra 1956. The Beguiled bygger på Thomas Cullinans roman, og ifølge Best-Horror-Movie.com var Siegel ivrig efter at lave filmen, fordi det var en kvindefilm – ikke en film for kvinder, men om kvinder.

Filmen både åbner og slutter af med en mandsstemme (og jeg tror, det er Clint Eastwood, men jeg har ikke kunne få verificeret det), som synger et par linjer af en sang. Sangen anslår stemningen fra første færd, og jeg ærger mig over, at jeg ikke kan finde den andre steder.

Come all you young fellows take warning by me
Don’t go for a soldier, don’t join no army
For the dove she will leave you, the raven will come
And death will come marching at the beat of a drum

Come all you pretty fair maids, come walk in the sun
And don’t let your young man ever carry a gun
For the gun, it will scare her, and she’ll fly away
And then there’ll be weeping by night and by day.

The dove she is a pretty bird, she sings as she flies
She brings us glad tidings and tells us no lies
She drinks the spring waters to make her voice clear
When her nest she is building and summer is near

Læs også anmeldelsen af The BeguiledBest-Horror-Movies.com

Om filmen:

Instruktør: Don Siegel
Udgivelsesår: 1971
Baseret på romanen The Beguiled af Thomas Cullinan

3 Svar to “The Beguiled”

Skriv en kommentar