Tobe Hooper blev født i Texas i 1943.
Han blev betragtet som en af de mest lovende instruktører efter filmen The Texas Chainsaw Massacre (1974), der har påvirket hele genren, men Hooper røg i et karrieremæssigt hul. I modsætning til John Carpenter’s op og ned-ture er Hooper’s nedtur ikke pga. en manglende evne til at finde en karakteristisk kunstnerisk stemme, men snarere pga. at han ikke kan finde et kontinuerligt afløb for sit allerede meget karakteristiske udtryk.
Hans store gennembrud var som nævnt The Texas Chainsaw Massacre. Filmen er løseligt baseret på sagen om Wisconsin morderen/kannibalen Ed Gein. En sag som også Hitchcock blev inspireret af til Psycho (1960). Hooper lader filmen sarte med ordene: This movie is based on an actual case, ligesom han inkluderer navnene på adskillige ofre. Men navnene er fiktive, og filmen har meget lidt lighed med den oprindelige sag.
I The Texas Chainsaw Massacre har Hooper blandet sort humor med en dyster og mørk stemning og tilsat en god del vold og splat. Ud fra det har han skabt en fuldstændig vild film, som den dag i dag chokerer sit publikum. De værste scener er publikum dog selv skyld i, da det er deres fantasi som spiller videre på billederne på skærmen. Hooper har nemlig taget ved lære af Hitchcock og forstår kunsten med at antyde for at skabe uhygge. Dermed ikke sagt at filmen ikke er blodig, for det er den også. Den blev i 1980 kåret som en genreklassiker af Museum of Modern Art, og deler således æren med bl.a. Wes Craven’s The Hills have eyes.
Efter The Texas Chainsaw Massacre fulgte Eaten Alive (1976) som slet ikke fik samme succes, selvom Hooper også her formår at mixe bizar sort humor med oprørende skandaløs horror. Derefter fulgte tv-miniserien Salem’s Lot, som var hans første mainstream opgave – en filmatisering af en Stephen King roman. The Fun House (1981) blev en box office succes, som gav et kort opblus i Hoopers karriere. Men så fulgte Poltergeist (1982), som Hooper fik tilbudt af Stephen Spielberg.
Poltergeist blev en kæmpesucces, men rygter om at det i virkeligheden var Spielbergs værk og ikke Hoopers, fik Hollywood til at give ham den kolde skulder. Måske i protest forlod Hooper gysergenren og lavede to science fiction film, som dog ikke rigtigt lykkedes. Endeligt i 1986 færdiggjorde Hooper The Texas Chainsaw Massacre II, som han havde villet lave i mange år, men ikke kunne pga. filmrettighedstvister. Toeren blev et mesterværk – nedbrydende, sjov, rædselsvækkende til det ekstreme og pyntet med giftig satire. Alligevel blev den ikke nogen publikumssucces, måske var den for voldelig? Eller måske var budskabet for grumt?
Blandt Hoopers andre film findes bl.a. endnu en Stephen King filmatisering The Mangler fra 1995.
Læs mere:
The Fearmakers af John McCarty
Pingback: Gyseren » Poltergeist
Pingback: Gyseren » Leatherface – The Texas Chainsaw Massacre III
Pingback: Gyseren » The Texas Chainsaw Massacre – the beginning
Pingback: Gyseren » The Damned Thing
Pingback: Gyseren » The Toolbox Murders
Pingback: Gyseren » The Funhouse
Pingback: Gyseren » Roger Corman
Pingback: Poltergeist
Pingback: De dødes by af Stephen King
Pingback: Masters of Horror
Pingback: Leatherface er tilbage – men kun på Blockbuster!