Født 18. august 1933 i Frankrig. To år før 2. verdenskrig flyttede familien tilbage til Polen, hvor de stammede fra. Moderen døde i koncentrationslejrene.
Kritiker Andrew Sarris skrev i The American Cinema om Roman Polanski: “Polanski’s talents are as undeniable as his intentions are dubious” og det kan der være noget om. Polanski laver gerne et kommercielt hit, som ikke lever op til hans kriterier om kvalitet, hvis blot det så giver ham mulighed for at kaste sig over et personligt projekt som det næste. Således skaffede “Repulsion” (1965) ham mulighed for at lave hans mere avantgarde “Cul-de-Sac” (1965). En makaber komedie om to sårede gangstere, der terroriserer et ægtepar.
Det var dog “Repulsion“, som skaffede Roman Polanski et navn som en førsteklasses gyserinstruktør. I “Repulsion” udforsker Polanski isolation og fremmedgørelse. Men i modsætning til fx Hitchcock’s “Psycho” (1960), giver Polanski ingen forklaringer. Publikum overlades til selv at forsøge at finde en forklaring ud fra de få spor filmen trods alt giver. “Repulsion” var den første af hans engelsksprogede film, som drejer omkring filmfigurernes manglende evne til at fungere i den normale interaktion mellem mennesker. Et emne han stort set behandler i alle sine film.
Efter “Cul-de-Sac” lavede han den mere traditionelle gyserfilm “The Fearless Vampire Killers” (1967) om en professor og hans assistent, der forsøger at slå en vampyrfamilie ihjel. I denne film mixer Polanski humor og horror i en skøn blanding.
“Rosemary’s baby” (1968) er mere mainstream. Dens store styrke ligger i den spidsfindige måde, hvorpå der hele tiden dynges tilsyneladende uskyldige detaljer og tilfældigheder op, som hele tiden skaber en mere dyster og uhyggelig stemning. Under hele filmen er man i tvivl om, hvorvidt Rosemary virkeligt er udsat for et komplot, eller om hun blot lider af tvangstanker og hallucinationer.
Af andre film af Roman Polanski kan nævnes “Macbeth” (1971), “The Tenant” (1976), “Tess” (1979), “Death and the Maiden” (1995) og “The Ninth Gate” (1999).
Læs mere:
The Fearmakers af John McCarty
Film Reference
Pingback: Gyseren » Repulsion