Er tidligere blevet filmatiseret under titlen “Manhunter” af Michael Mann i 1986. Om man foretrækker den ene version for den anden, kommer sikkert an på, om man helst vil se en filmatisering tæt op ad bogen eller ej. Personligt kan jeg bedst lide Brett Ratners fortolkning, selvom Michael Mann formåede at skabe en af de mest uhyggelige scener, jeg har set i sin fortolkning af rullestolsscenen.
I Ratners fortolkning følges bogens oplæg ret nøje. Det giver ikke mange overraskelser til publikum, hvis de er kendt med Thomas Harris roman. Når jeg alligevel foretrækker denne film frem for Manns, er det fordi, historien simpelthen er bedre og hænger mere sammen, samt at skuespillerne (især Ralph Fiennes i rollen som Francis Dolarhyde og Edward Norton som Will Graham) yder fantastiske præstationer.
Historien er som følger: Først i filmen introduceres vi for Dr. Hannibal Lecter, mens han endnu er på fri fod. Han hjælper Will Graham i en sag, og det er her igennem, at Graham opdager, at Lecter ikke blot er en hjælpsom psykiater. Flere år senere er Lecter i fængsel. Graham er gået på førtidspension, men en ny seriemorder, Tandfeen, er dukket op, og Grahams gamle chef vil godt have hjælp til opklaringen. I første omgang modsætter Graham sig, da det koster ham dyrt i det personlige liv, når han involverer sig i sådanne sager, men til sidst siger han ja efter at have set billederne af mordstederne.
Morderen viser sig at være Francis Dolarhyde, en genert, tilbageholdende mand, der arbejder på et fotolaboratorium, og han bliver yderst troværdigt fremstillet af Ralph Fiennes. Dolarhyde begår frygtelige ugerninger, men filmen formår at give et billede af, hvorfor han er blevet, som han er, og på den måde får publikum en form for sympati for ham trods alt.
I modsætning til Ridley Scotts filmatisering af Thomas Harris roman “Hannibal” udstiller Ratner ikke den rå vold i “Red dragon”. Vi får ikke kastet blod og indvolde i hovedet i hver anden scene. Derimod har han formået at skabe en intens atmosfære i filmen, og publikums forestilling om, hvad der sker på lærredet, bliver således endnu stærkere.
Med “Red dragon” er vi næsten på højde på “Ondskabens øjne” igen.
Instruktør: Brett Ratner
Udgivelsesår: 2002