Født i Philadelphia i 1941 og blev først bidt af filmmediet efter college.
Det virker som om, at uanset hvad De Palma har opnået indenfor sin karriere i gyserfilm såvel som andre film, så bliver hans kritikere ved med at ignorere ham. Måske fordi han låner inspiration fra andre instruktører – specielt Alfred Hitchcock. De Palma har altid været meget fascineret af Hitchcock og har aldrig lagt skjul på det. Derfor virker det lidt søgt at kritisere ham for at prøve at slippe væk med at ‘stjæle’ fra mesteren. Mange andre instruktører henter jo også inspiration fra andre.
Filmen “Sisters” (1973) satte De Palma’s navn på gyserfilmenes verdenskort. Filmen handler om et par siamesiske tvillinger, som kirurgisk skilles efter fødslen. Den ene vokser op som en normal ung attraktiv kvinde, mens den anden bliver morder. I den sidste ende viser det sig, at kun den ene tvilling overlevede operationen. Temaet i filmen bliver således den splittede personlighed – et tema der går igen i mange af De Palma’s film fremover.
I 1974 fulgte “Phantom of the Paradise”, som var en ny ‘reworked’ udgave af gyserklassikeren “The Phantom of the Opera” (1925). Derefter instruerede De Palma “Obsession” (1976) en nyindspilning af Hitchcock’s “Vertigo” (1958).
Samme år filmatiserede han den første Stephen King roman “Carrie”. I “Carrie” begynder man at få sympati for De Palma’s personer (sikkert til dels takket være Stephen Kings gode persontegninger i romanen), og det gør den ulykkelige slutning så meget stærkere.
De Palma’s er som instruktør tematisk konsistent. Han har også en evne til at skabe spændende billeder, der ligefrem føles som fysiske ‘thrills’. De Palma går meget op i de tekniske færdigheder, og hans film indeholder en energi og visuel fantasi, som er helt forskellig fra de instruktører han beskyldes for at imitere.
Af andre film af De Palma kan nævnes “Dressed to Kill” (1980), “Blow Out” (1981), “Wise Guys” (1986), “The Untouchables” (1987), “Mission Impossible” (1996), “Snake Eyes” (1998) og “Mission to Mars” (2000).
Læs mere:
The Fearmakers af John McCarty
Pingback: Gyseren » The Fearmakers: the screen’s directorial masters of suspense and terror redigeret af John McCarty