Normalt omtaler jeg ikke teater-stykker her på Gyseren.dk. Men så henledte Tobias Nilsson min opmærksomhed på en dramatisering af H. P. Lovecrafts fremragende novelle Farven fra det ydre rum, der får premiere d. 31/10 på Hvidovre Amatørscene. Jeg fik lov til at stille ham et par spørgsmål, og svarene kan ses nedenfor.
Da en meteorit slår ned på en lille gård i New England, får det uventede konsekvenser for alle der kommer i kontakt med den.
Tobias Nilsson dramatiserer og iscenesætter.
I Farven fra det ydre rum følger vi familien Pierce og familien Gardner, efter at en meteorit falder ned på den sidstnævntes gård. Ting begynder at ske for familien Gardner, besynderlige ting, og Ammi og Martha Pierce må stå og se på som hjælpeløse vidner, da deres gode venner og naboer kommer ud for den ene ulykke efter den anden. Det begynder med små, ubetydelige forandringer, men ender med noget som kommer at påvirke dem for resten af livet.
Teaterforestillingen Farven fra det ydre rum bygger på en historie af H.P. Lovecraft, og spiller på Hvidovre Amatørscene i efteråret 2016. Forestillingen den 6. november bliver et særarrangement med et foredrag af 1½ times varighed om forfatteren H.P. Lovecraft ved Henrik Harksen.
Læs mere på Hvidovre Amatørscenes hjemmeside
Interview med Tobias Nilsson
Hvordan opstod idéen til at lave et teaterstykke af Farven fra det ydre rum?
Jeg har i lang tid haft H. P. Lovecraft som en af mine favorit forfattere, og da jeg er aktiv indenfor teater, og til tider leger lidt med film, så har det altid været et ønske at arbejde på en eller anden måde med hans tekster, enten direkte eller noget der var inspireret af dem.
En dag, hørte jeg et Dark Adventure Radio Drama fra H. P. Lovecraft Historical Society, der netop byggede på The Colour Out Of Space, og den måde de havde bearbejdet originalteksten fik mig at tænke, at det kunne virke rigtig godt på en scene med et live publikum.
Hvordan har du arbejdet med at omsætte fortællingen til teatret?
Da min inspiration kom fra HPLHS radio drama, så har jeg, med deres godkendelse, taget udgangspunkt i det manus de havde lavet. Der er selvfølgelig mange ting, der bliver nødt til at ændres fra et radiomanuskript til et scenemanuskript, for at det hele skal fungere. Også langt flere ting end jeg først havde regnet med! Der har skullet laves om i scene længder og rækkefølgen nogle gange. Nogle twists og sidehistorier er blevet ændret eller skrevet ud, og der har også været meget at se til på rollelisten. For det første er det noget nemmere at have mange roller i et radiodrama, end det er i et scenedrama. Man kan ændre sin stemme for at spille en anden rolle, men når et publikum skal se personen, vil vi helst have forskellige skuespillere til hver rolle. Da vi er et amatørteater, er vi jo også begrænsede af, hvor mange skuespillere vi har tilgængelige, så der har skullet skæres, og mange roller er blevet slået sammen, mens andre har byttet replikker med hinanden for at få helheden til at hænge sammen.
Jeg har været så heldig, at vi har en dygtig cand. mag. i dramaturgi, Louise Frydendahl Ladefoged, i vores teater, som har kigget mig over skulderen igennem hele processen. Indrømmet, inputtet skulle lige sluges nogle gange, eftersom jeg i mine egne øjne selvfølgelig havde lavet et fantastisk og perfekt manus. Men jeg må indrømme, at det har været godt for stykket, og det er vigtigere end egoet.
Syv større gennemskrivninger har vi nået, og teksten er blevet en lille smule mere vores egen for hver gang. Kender man radiodramaet, vil man sikkert genkende det i teaterversionen. Men der vil helt sikkert også være nogle overraskelser undervejs, som jeg håber, publikum tager godt imod. Dermed ikke sagt at man skal kende radiodramaet, jeg mener at vores stykke sagtens kan stå på egne ben.
Hvad har været de største udfordringer?
Tja, hvad har ikke været den største udfordring, ha ha! Nej, seriøst, der har været mange udfordringer undervejs, både store og små, men jeg tror, at den største nok er de mange hatte jeg har givet mig selv. Jeg har aldrig før prøvet at føre en af mine tekster så her langt i processen, og jeg har aldrig før prøvet at instruere. Derfor har det været en kæmpe udfordring at finde ud af alle de nye ting, som de her roller kræver. Det har også været utroligt lærerigt, og langt mere givende for mig end jeg nogensinde havde regnet med, da jeg gik i gang med projektet.
Heldigvis har jeg haft et dygtigt og erfarent hold bag mig, som har støttet op og hjulpet mig hele vejen igennem. Der er lige pludseligt så mange ting, der skal holdes styr på, som tider, øveplaner, og budgetter – ting man som skuespiller er helt forskånet for! Men, selvom det forpligtiger, så for man også smag for det. Farven fra det ydre rum er ikke det sidste stykke jeg skal instruere, selvom jeg lige nu ikke med sikkerhed ved, hvor jeg skal hen næste gang.
Har du et særligt forhold til H. P. Lovecraft?
Man kan vel sagtens sige at jeg har et særligt forhold til Lovecraft. Han er uden tvivl en af min yndlings forfattere. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg læste noget af ham første gang, heller ikke hvad den første historie har været. Men jeg har været ung, og den historie jeg har tydeligst erindrer fra min barndom er The music of Erich Zann. Der er noget meget specielt over den.
Det var dog først i min gymnasietid, at Lovecraft virkelig fik bidt sig fast. Jeg kan huske, at jeg sad alene i køkkenet, i en lejlighed jeg delte med to klassekammerater. Det var sen aften eller nat, og jeg læste The rats in the walls, da jeg pludseligt hørte noget kradse fra et af skabene. Det var nok bare køleskabet, eller noget i den stil, men tidspunktet og stemningen havde grebet mig, og det var sådan en herlig følelse af uhygge, at jeg fra den dag var afhængig.
Når jeg så efterfølgende har læst alle hans historier på engelsk, så er min kærlighed til hans forfatterskab kun vokset. Den poetiske tilgang han har til sproget, tiltaler mig utroligt meget, og jeg har prøvet at bevare det, så godt det nu kan lade sig gøre i min oversættelse til scenen.
Den historie jeg bedst kan lide, er uden tvivl The case of Charles Dexter Ward, men jeg må indrømme, at den kan jeg (på nuværende tidspunkt) ikke se, hvordan man skal kunne oversætte til teater på en effektiv måde.
Fortæl lidt om dig selv og om Hvidovre Amatørscene
Tja, hvad er der at sig om mig selv? Jeg kommer oprindeligt fra Sverige, og flyttede til København i 2001 for kærligheden. Begge dele varer endnu.
Jeg blev bidt af scenen, om man så må sige, i en meget ung alder, da jeg spillede med i The Canterville ghost tidligt i folkeskolen. Så gyset har altid været en god ven.
Jeg fortsatte teaterbanen ved forskellige amatørteater scener, samt et gymnasium specielt rettet imod teater og TV produktion. I 2011 blev jeg medlem af Hvidovre Amatørscene, hvor det første stykke jeg medvirkede i var Hamlet (spøgelser igen!)
Jeg har valgt at blive hos Hvidovre Amatørscene af flere grunde. Der var blandt andet et meget højt kvalitets niveau, på de stykker der blev fremført. En tradition jeg håber på at bygge videre på med Farven fra det ydre rum. Der har også altid været mange muligheder for at udfolde sin kreativitet med teater og impro, hvis man ønsker at stå på scenen, og et væld af mere eller mindre tekniske muligheder bag scenen. Ingen udfordring bliver set som for stor, og der er stor opbakning om de projekter, vores medlemmer ønsker at kaste sig ud i.
Hvidovre Amatørscene har også en lang og interessent historie, for den har ikke altid været en ren teatergruppe. Faktisk begyndte scenen som dække for en modstandsgruppe under 2. verdenskrig. Da krigen sluttede, valgte man at fortsætte med teaterforeningen, og sidste år kunne vi fejre 60 års jubilæum.
Hvidovre Amatørscene sætter to til tre stykker op om året. Vi går efter et varieret repertoire, sådan at der er noget for alle.
Vi er altid åbne for nye medlemmer, og hvis der ikke lige er plads i det kommende stykke, så har vi et meget livligt og sjovt impro-teater hold, som øver en dag om ugen. Hvis man ikke ønsker at deltage aktivt i foreningen, kan man melde sig ind som støttemedlem til en lav, årlig kontingent. Som tak får man vores medlemsblad, invitation til medlemsaftener, og en aldeles fordelagtig pris på vores forestillinger. De er nemlig gratis.
Spilletider
Stykket har premiere den 31/10, og spiller 6 gange på Byvej 56 i Hvidovre frem til og med den 18/11.
31/10: kl. 19:30
04/11: kl. 19:30
06/11: kl. 16:00 særforestilling, med et indledende foredrag af Lovecraft eksperten Henrik S. Harksen kl. 14:30.
07/11: kl. 19:30
14/11: kl. 19:30
18/11: kl. 19:30
Stykket varer ca. to timer, inkl. pause.
Billetprisen er 70 kroner (dog 35 kroner for pensionister og studerende).
Tak for et hyggeligt interview! Det bør nævnes til interesserede, at det er forestillingen den 6. der begynder kl. 16:00. Foredraget ved Henrik Harksen begynder 14:30.
I lige måde 🙂
Og tak for præciseringen vedr. tidspunktet for Harksens foredrag. Det er rettet i indlægget nu 🙂