Godset Liljenholm danner rammen om denne gotisk inspirerede roman af Leonora Christina Skov. Liljenholm-familiens ry er ikke uden pletter. Det siges, at alle kvinderne føder tvillinger, hvoraf den ene altid bliver sindssyg. Det siges også, at godset er hjemsøgt af spøgelser, og at flere af familiens medlemmer er mordere.
Nu ligger den berømte skrækroman-forfatter Antonia von Liljenholm for døden, og hendes datter Nella tager tilbage til godset for at forsone sig med moren og tage afsked. Med i toget er også en fremmed, som kort efter dukker op på Liljenholm. Godset gemmer nemlig på en forfærdelig hemmelighed, som har noget med Nellas fortid at gøre.
Det er svært at fortælle særlig meget om handlingen i Silhuet af en synder uden at komme til at afsløre for meget. F.eks. finder vi først ud af, hvem fortælleren er halvvejs inde i bogen, og hemmeligheden, der driver fortælleren til Liljenholm, afsløres først til allersidst.
Historien fortælles som et puslespil. Vi får en brik i et hjørne, så en brik fra det modsatte hjørne, og til sidst afsløres det fulde billede, som i dette tilfælde dog ikke er en flot solnedgang, men en dyster historie om familiehemmeligheder, fortielser og løgne.
LCS er en utrolig teknisk dygtig forfatter. Der er ingen tvivl om, at hun mestrer de træk og fortælle-elementer, som hører til i en gotisk roman, men alligevel føltes det lidt som en stiløvelse i starten af romanen. Efterhånden som flere lag afdækkes, bliver tonen dog mere og mere ægte, og de sidste 100 sider slugte jeg i en mundfuld.
I et interview i Politiken fortæller LCS, hvorfor hun har skrevet en gotisk roman: “Jeg synes, nutiden er gotisk. Hele det der finanskrisehalløj er enormt gotisk: alt det, der foregik, mens det gik helt vildt godt, man kørte på overfladen, og folk havde masser af penge; og så ser man nu, hvordan det hele er brudt sammen på grund af grådighed og perverst forbrug af penge, og mennesker, der har snydt og bedraget. Det trænger ligesom op gennem jorden, op af kloakdækslerne, og det hele bryder sammen. Det er enormt gotisk, synes jeg. Men eftersom gotik handler om det fortrængte, er alle tider jo gotiske.”
Der er også et vist element af puslespilskrimi i Silhuet af en synder, og til det svarer LCS, at: “Det var også en pointe at skrive en bog, der havde et krimiplot, men ikke var en traditionel krimi med et mord. Spørgsmålet er ikke: ‘ hvem har gjort det?’ men ‘ hvem er jeg?'” Og denne søgen er bestemt med til at skabe fremdrift i historien og fungerer rigtig godt.
Alt i alt følte jeg mig godt underholdt af Silhuet af en synder. Her er både incest, galskab, lesbisk kærlighed, spøgelser og skumle herregårde, og det hele fortælles med charme og overbevisning – især mod slutningen af romanen hvor trådene snos sammen til en sammenhængende historie.
Om Silhuet af en synder:
Udgivelsesår: 2010
Omslag: Anne Kragelund