Ny udgivelse i efteråret af Martin Schjönning og Tom Kristensen

kværnen_018Til efteråret udgiver Kandor en ny bog af makkerparret Schjönning og Kristensen. Jeg har fået en lille forsmag på løjerne, og må sige at det virker til, at der er noget at glæde sig til.

Kværnen er en illustreret kortroman om livet efter zombie-apokalypsen. Det er en grusom historie, men fyldt med håb. Der er gået omtrent ti år siden det indledende udbrud og milliarder af mennesker er forvandlet til udøde, kødædende dræbere. De få procentdele af verdens befolkning der har overlevet – de hårdføre og veltrænede, men også de heldige – er begyndt at etablere nye samfund, der bekæmper zombie-truslen med alle midler.

Titlen “Kværnen” er både navnet på et uhyrligt anti-zombie-våben og en reference til det univers historiens personer lever i. Handlingen følger Rebecca, der er chauffør i en af de nylig etablerede militariserede samfund, og den post-apolayptiske verden ses gennem hendes øjne, tanker og drømme. Hendes samlede indtryk kan beskrives med Kværnen. Verden er en stor altædende mekanisme, der sluger mennesker og spytter fars, bensplinter og knuste håb ud i den anden ende.

Visuelt foregår Kværnen i et diesel-punk-univers der til forveksling ligner vores egen verden, men hvor maskiner kan lidt mere og er lidt sejere end ellers. Det er en rå, beskidt virkelighed, hvor alle har deres egne frygtelige traumer at slås med, samtidig med at den store ydre fjende, de udøde, skal standses. Netop traumerne og hvad de bringer med sig af forskellige personlige idiosynkrasier, er der lagt stor vægt på i Kværnen.

Historien er skrevet af Martin Schjönning og illustreret af Tom Kristensen, der begge er ret nye indenfor deres respektive kunstarter. Schjönning debuterede med novellen Anonymt Bidrag i 2011 og som romanforfatter med kortromanen Deroute i 2015 og fuldlængderomanen Afsind i 2016. Kristensen debuterede med Deadboy i 2013 tæt forfulgt af Made Flesh, som modtog prisen for Årets Danske Horrorudgivelse for samme år.

Begge kunstneres værker fremhæves ofte som gode eksempler på moderne dansk horror. Schjönnings historier bærer ofte præg af social indignation, misbrug, sindssyge og en form for brutal erotik, der dog er fraværende i Kværnen. Kristensens tegnestil er vild, mørk og voldeligt dynamisk og derfor oplagt til zombie-genren.

Sværmen var uendelig. Kværnen fortsatte fremad, mekanisk og prustende, men lige meget hvor tæt maskinen kom på de forreste zombier, kunne hun ikke se slutningen af horden. En bølgende, stønnende flodbølge af rådne kroppe skyllede ind over det ruinerede, nordtyske landskab. Rystelserne fra to millioner stavrende fødders trampen sendte vibrationer gennem Kværnens pansrede karosseri helt op og ud til førerhuset, hvor Rebecca følte sig mindre farlig og mere udsat for hvert sekund. Brægende, livløse kamphyl overdøvede de hamrende tre tons tunge stempler i Kværnens indre.”

Rebecca

kværnen_019

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.