Forfattersind er seneste udgivelse fra Steen Langstrup og endnu en gang går han nye veje og overrasker med noget så usædvanligt som en bevægende fagbog om forfatterlivets svære bagside
Tilbage i 2008 udgav Steen Langstrup bogen Hjælp, jeg vil skrive en bestseller. Her forsøgte han gennem en række artikler, samtaler og mailkorrespondancer med “bogfolk”, anmeldere og bibliotekarer at undersøge, om man kan lave en formel for at skrive en bestseller. Hertil kom naturligvis hans egne erfaringer, og bogen gav også et godt billede af Langstrup selv og hans baggrund uden at bevæge sig over i biografien.
Jeg syntes, at Hjælp, jeg vil skrive en bestseller var en spændende indføring i forfatterlivet. En bog, der til tider var morsom, men hele vejen igennem havde noget på hjertet, og som gav læseren noget at tænke over. Så da Forfattersind udkom i september, troede jeg nok lidt, at jeg ville få samme oplevelse med læsningen af den.
I Forfattersind – interviews og tanker om drømmejobbets bagsider ser Langstrup atter nærmere på det at skrive og være forfatter. Men fremfor at dykke ned i egne strabadser løfter han blikket og har skrevet en bog for alle, der overvejer at leve af at skrive, eller som gerne vil have en større forståelse for forfatterlivet på godt og ondt.
Bogen bygger dels på 10 interviews med forskellige forfattere. Nogen kendte Langstrup på forhånd, andre havde han aldrig mødt før. Nogen er selvlærte, andre uddannet på forfatterskolen. Nogen lever fuldtids af deres forfatterskab, andre må arbejde ved siden af. Nogen trives med de mere udadvendte sider af forfattergerningen, andre hader det. Alle er de udvalgt for at vise så bred en tilgang til forfatterlivet så muligt.
Derudover bygger bogen på Langstrups egne erfaringer og tanker om forfatterlivet. I disse ‘mellemkapitler’ som han kalder dem i sin indledning, belyses de svære sider af forfatterlivet, lige fra skattebøvl (fordi forfattere skal betale b-skat) over klikedannelser i forfattermiljøet og egne indre dæmoner til omverdenens syn på forfattere og forfatterens forhold til forlaget. Hver en sten bliver vendt, og kombinationen af interviews med ‘mellemkapitlerne’ fungerer rigtig godt.
Som jeg skrev indledningsvist, forventede jeg en tankevækkende, velskrevet bog, da jeg begyndte læsningen. Det er jeg vant til, når jeg læser en ny bog af Steen Langstrup, og det fik jeg også. Men jeg havde ikke regnet med, at jeg ville blive så følelsesmæssigt berørt over en fagbog om forfatterlivet. Jeg er langt fra noget kreativt menneske, men jeg kender til at have et introvert sind, og kunne forholde mig til mange af de svære tanker. Det blev derfor lidt af en ‘aha-oplevelse’ og gav mulighed for både selverkendelse og læring.
Samtidig er bogen en rejse ind i en verden, jeg ikke havde kendskab til på forhånd. Her fik jeg indsigt i praktiske problemer, følelsesmæssige udfordringer og masser af overvejelser om livet i det hele taget. Da bogen handler om “hullerne i vejen“, kunne man godt frygte, at det ville ende som en uvedkommende klagesang, men alt fortælles sobert og højt løftet over navlepilleri, så læsningen er hele vejen fascinerende og spændende.
Jeg er imponeret over den åbenhed og ærlighed Langstrup og de interviewede forfattere lægger for dagen. Emnerne i bogen er jo hjerteblod for dem. Men også de hemmelige følelser og tanker vi ikke engang altid har lyst til at erkende overfor os selv, lægger de åbent frem. Deres sårbarhed er en af bogens store styrker.
Forfattersind fremstår som en helstøbt og indsigtsfuld udgivelse, der både kan bruges som en slags opslagsværk, men som ikke mindst er et nærmest bevægende indblik i en verden, der er fremmed for de fleste af os. Jeg kan varmt anbefale den til alle, der har den mindste interesse i mennesker og menneskesindet. For selvom udgangspunktet er at beskrive forfatterlivet, så er resultatet så meget større.
Læs et interview med Steen Langstrup om Forfattersind på Danmarksbloggen
Læs et interview med Steen Langstrup i anledning af hans 25 års jubilæum som forfatter
Uddrag af bogen:
Ensomhed har aldrig skræmt mig. Jeg har direkte brug for at kunne trække mig fra andre mennesker indimellem. Selv min elskede familie. Behovet for isolation omkring mig, når jeg arbejder, er heller ikke blevet mindre i løbet af min karriere. Tværtimod. Da jeg var ung, kunne jeg godt skrive, selvom der var andre i den lille toværelses, jeg boede i. I dag kan jeg dårligt have, at der er nogen hjemme i den tre gange så store fireværelses, jeg bor i nu, og jeg kan ikke høre musik, mens jeg skriver, og jeg kan ikke have nogen kontakt overhovedet, før jeg sætter mig til at skrive. Det er rent ud sagt blevet for meget. Stadigvæk var det svært for mig at erkende, at den form for isolation ikke gjorde noget godt for mig, og at hvis det var nødvendigt for, at jeg kunne skrive, så burde jeg måske slet ikke skrive. Der er vigtigere ting i livet.
Når alt det her er sagt, så er forfattergerningen heller ikke et job og et liv, hvor man blot skal håndtere den simple ensomhed, det er at være alene nogle timer hver dag, hvor man skriver. At være forfatter er faktisk et liv i ensomhed og alene på rigtig mange måder ud over den tid, man bruger på at skrive.
Man er alene med ansvaret. Det er forfatteren og ingen andre, der står for skud, hvis bogen ikke er god. Nok.
Det er svært at dele sit liv, sine tanker om arbejdet, sine bekymringer eller drømme og planer med andre, der ikke skriver. For nok lytter de, men det er virkelig en fremmed verden, og selvom de elsker en og gerne vil, så forstår de sgu ikke rigtig.
Man kan endda ofte ende i en situation, hvor det der forfatterhalløj ikke rigtig tæller som et rigtigt arbejde. Man kan opleve mildere former for social udelukkelse, som at ens argumenter eller politiske opfattelse fejes af bordet, fordi man jo ikke er en del af den virkelige verden, hvor rigtige mennesker har et rigtigt job.
Nogle typer lader endda til at mene, at alle kunstnere og forfattere er forkælede samfundsnassere, man ikke kan tage alvorligt. Og selvom man selvfølgelig ikke bør tage de typer alvorligt, så tæller de på isolationsbarometeret, og på kedelige tidspunkter i ens forfatterliv kan det godt bide at blive mødt på den måde.
De eneste, der egentlig forstår én, er andre forfattere, men det kan være svært at tale med mange af dem, fordi hånden på hjertet, vi er alle konkurrenter. Der er ting, man ikke deler med sin konkurrent. (side 78-79)
Om Forfattersind:
Udgivelsesår: 24.09.2021
Forlag: 2 Feet Entertainment, 296 sider
Omslag: Steen Langstrup
Udvalgt bibliografi:
Kat : ondskaben lurer i regnen (1995)
Blodets nætter (1995)
Pyromania (1996)
Forvandling (1997)
Dope (1998)
Fluernes hvisken (1999)
9 før døden : noveller (2001)
Fra ryggen (2002)
Stikker (2003)
Måne Måne (2004)
Panzer (2006)
Hjælp, jeg vil skrive en bestseller (2008)
Plantagen 1 – Den hvilende ondskab (2010)
Plantagen 2 – Intet er, som du tror (2010)
Plantagen 3 – Porten til helvede (2011)
El Daemon (2011)
Alt det hun ville ønske hun ikke forstod (2011)
I morgen skal du dø (2012)
Spøgelserne på Frilandsmuseet (2013)
Katrine (2014)
Ø (2016)
Skadedyr og tulipaner (2017)
Frygt Fabrik Fælde (2018)
Tabu (2019)
I lygternes skær (2019)