12 noveller, 11 kvinder, én skræmmende antologi
For en måneds tid siden udgav 2 Feet Entertainment antologien Døden og kvinden med ni nyoversatte gyserfortællinger skrevet af fremtrædende kvindelige forfattere fra det forrige århundrede. Kvinder skriver gys er endnu en antologi, men denne gang skrevet af nulevende kvindelige forfattere. Bidragsyderne er en blanding af kendte og mindre kendte navne og med forskellige erfaringer med at skrive horror. For nogen er det første gang, mens andre har flere blodige skeletter i skabet.
Blandt de garvede forfattere er blandt andet den prisvindende Anne-Marie Vedsø Olesen som i 2018 vandt Dansk Horror Selskabs pris Årets Danske Horrorudgivelse for romanen Lucie. I hendes novelle, ‘Min hvidklædte ven‘, beretter fortælleren om et møde med en ukendt mand på en bar. De kommer til at tale om skæbne kontra den frie vilje, hvilket fører den ukendte til at fortælle en historie, der efterlader vores fortæller ganske ædru. Anne-Marie fortæller, at hun skrev historien som teenager og var så glad for den, at hun gemte den. Nu kan den læses i en redigeret udgave i Kvinder skriver gys.
Også Mikala Rosenkilde er et velkendt navn, og hun har ikke mindre end to noveller med: ‘Elverdalen 11‘ og ‘De små synger‘. Udover at være forfatteren til romanen Kongamato samt en række noveller står Mikala også bag podcasten De Mystiske Dyr, der tidligere på året blev sat på papir i fagbogen Fra sabelkatte til levende drager. I ‘Elverdalen 11’ køber et ungt par deres drømmebolig til nærmest ingen penge. Det burde være starten på en drøm, men der er desværre en grund til, at huset var så billigt. ‘De små synger’ lyder som en hyggelig, lille fortælling, men den er alt andet. Historien foregår på en lille ø i Det sydfynske øhav. Turistsæsonen er ovre, og alt ånder fred og ro på øen. Camilla hygger sig i haven, da to ukendte børn pludselig tilbyder hende deres hjælp. Hvem er de, og hvor kommer de fra?
De var som glansbilleder eller som en reklamefilm. Selv deres sko virkede nye, uden støv eller sand, som var de lige taget ud af æsken. De lignede børn i en tysk synkroniseret chokoladereklame.
Deres hud var så glat og næsten strålende. Både drengen og pigens hår sad perfekt, ikke et hår vendte den forkerte vej, selvom det blæste. Øjnene var klare og meget mørke.
Lillebroderen slap sin søsters hånd, vendte sig om mod hende og stirrede op på hendes kønne barneansigt. Så smilede han begejstret. Det var det, der fik mig til at snappe efter vejret, begejstringen. Så drejede han hovedet væk fra søsteren og stirrede over på mig, og det blændende tandpastasmil ramte mig som et slag i ansigtet. Han sagde ikke noget. Smilede bare det smil, som hentet ud af en reklame for et lykkeligt liv. Noget ved det fik mine indvolde til at vride sig i smerte. (side 192)
Helene Hindberg har ligeledes en række noveller i forskellige antologier bag sig, og i 2018 udgav hun novellesamlingen Afkroge. Hendes bidrag til Kvinder skriver gys hedder ‘Lyden‘ og udspiller sig i et nydeligt villakvarter, hvor hovedpersonen hjemsøges af en insisterende lyd, hun ikke kan lokalisere.
Endeligt skal Rikke Schubart nævnes blandt de kendte horrorforfattere. Rikke er lektor på SDU, hvor hun forsker i film og medier med fokus på de fantastiske genrer, emotioner og køn. Derudover er hun forfatter til flere fagbøger, romaner og noveller. Hendes bidrag hedder ‘Veninder‘ og er en af de ondeste historier, jeg længe har læst.
Gry Oustrup har skrevet novellen ‘85 – 22‘ om en togtur, hvor et anderledes blad fra Seven Eleven ændrer rejsen markant for Cora. Også Sara Skaarups ‘Pentax 416‘ starter med en togtur. Her er det dog et kvalitetskamera, som pludselig ændrer hovedpersonens perspektiv.
Estrid Dyekjær debuterer som horrorforfatter i Kvinder skriver gys, og hendes novelle ‘Lydbogsindlæseren‘ tager udgangspunkt i en personlig oplevelse, mens Sheila Eggenberger tager os tilbage til 2. verdenskrig i sin novelle ‘Trafikministeriet‘.
Anne Hjælmsø er ligeledes gyser-debutant. Hendes novelle ‘Indvielsen‘ handler om voldelige ex-mænd, tatoveringer, one night stands og mord.
Gudrun Østergaards ‘Efterveer‘ og Stephanie Caruanas ‘M/Other‘, som indleder og afslutter Kvinder skriver gys, er nok de to noveller, der tydeligst har et kvindeligt aftryk. ‘Efterveer’ handler om en nybagt mor, som ikke helt kan finde sig til rette med det nye barn. Novellen beskriver fint, den angst der kan ramme, og så lærte jeg, at når kvinder ammer, kan det udløse smertefulde efterveer. ‘M/Other’ er Stephanies første gyserfortælling, og er en mors kærlighedserklæring til sit barn. Det er dog ikke en kærlighed, der sætter fri.
Kvinder skriver gys er en vellykket og velskrevet gyser-antologi. Novellerne spænder vidt med historier om alt lige fra sagnvæsener til psykopater. Forfatterne er kvinder, men historierne er for alle, så uanset hvilket mørke, der kildrer din amygdala, er der en god chance for, at du kommer til at stirre ind i det under læsningen. Jeg var i hvert fald gevaldigt underholdt.
Om Kvinder skriver gys:
Udgivelsesår: 19.05.2023
Forlag: 2 Feet Entertainment, 221 sider
Omslag: Steen Langstrup
Lyt til Læsekrogens podcast med Steen Langstrup hvor de bl.a. taler om Kvinder skriver gys.
Læs et interview med Mikala Rosenkilde om at skrive noveller
Indhold:
Efterveer af Gudrun Østergaard
Elverdalen 11 af Mikala Rosenkilde
Lydbogsindlæseren af Estrid Dyekjær
85-22 af Gry Oustrup
Veninder af Rikke Schubart
Pentax 416 af Sara Skaarup
Lyden af Helene Hindberg
Indvielsen af Anne Hjælmsø
Trafikministeriet af Sheila Eggenberger
Min hvidklædte ven af Anne-Marie Vedsø Olesen
De små synger af Mikala Rosenkilde
M/Other af Stephanie Caruana
Læs også:
Døden og kvinden
Klokkerne og andre sælsomme fortællinger
Pulp Horror Fiction
Det sukker så tungt udi skoven af Astrid Ehrencron-Kidde
Det gule tapet af Charlotte Perkins Gilman
Kærlighedsfrugt – 14 rædsler af A. Silvestri
Ubuden af Teddy Vork
Galgeleg af Alice Aagaard